Dapat information dari safety department, ade 4x4 course next week..alahai, aku takdelah pulak mase tu (ikut plan kene pergi site visit kat Rahman Hydraulic). Sepanjang aku keje bidang explo-mining ni ade la sikit2 belajar cara menggunakan 4x4 (informal, dgn field technician, ajer pun bukan dgn pakar2 yer)...bile nak kene guna high, bile nak kene guna low. Dan ade sesetengah kes dua2 ni tak berguna :P...kene pakai winch atau tarik guna 4x4 lain. Kalau kat pit boleh la guna dozer atau excavator. Kalau dalam hutan terpaksa la panggil rescue 999 hehehe..aku ade la 4-5 kali mengalami kes 4x4 lekat ni (byk kes kat dalam hutan la).
Ade satu kali tu team explo aku masuk hutan, diorg bwk land cruiser, lekat dalam kul 4 ptg. Panggil rescue semua, last2 kul 12 malam baru lepas. Itupun land cruiser dah ditarik dengan hilux, and hilux tu ditarik dengan jimny yg guna winch....mmg dh macam geng lanun darat dh mase tu hehehe, mcm2 idea dh digunakan, tapi psl body land cruiser tu dh setengah masuk dlm lumpur, tu yg jadi masalah problem tu.
Yang kat bawah ni gambar masa team aku tempat keje dulu lekat kat dalam hutan mase buat soil sampling. Nasib baik ade abg akub tukang rescue hehehe..aku mcm biase la, tukang sibuk ajer...
|
Tengok jangan tak tengok..pikir jangan tak pikir |
|
kacang ajer yang ni...janji yg tukang tarik tu tau camne nak tarik |
Yang kat bawah ni plak kes salah estimate, ingat boleh lepas..sekali sangkut daaa...Kadang2 kes mcm ni terjadi sebab permulaan dh salah guna 4x4...selalunye kalau mcm ni kite guna 4H, so hilux akan ‘ringan’ utk ‘surf’ dalam lumpur...tapi kalau guna 2L, hilux akan jadi ‘berat’ pastu akan terus membenamkan diri dalam lumpur...* ade term2 utk 4x4 tapi ahkak luper lorrr :P
|
aisyehhh..1 bijik pajero tak cukup lah, tak bergerak pun hilux tu.. |
|
yes, that's it..2 bijik la |
|
see....nak kene 2 bijik jugak |
2 comments:
hahahaha mama dah pergi rahman hydraulic tu kang langsung lah ke penang terus^^
hehehe..tak dpt rasenye suya..psl gi dgn kevin, hanan & en.malek.
Post a Comment